اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

انرژی خورشیدیمعاون سازمان جنگل‌ها گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر در حفظ منابع پایه ( آب، خاك،هوا و پوشش گياهي) اهمیت بسیاری دارند زیرا سبب می‌شود مردم کمتر به سوخت‌های فسیلی و استفاده از چوب نیاز داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پرويز گرشاسبي، با اشاره به  اولين كنفرانس ملي انرژي هاي تجديدپذير و توسعه پايدار كه قرار است 24 و 25 دي ماه جاري در زابل برگزار شود ،گفت : اين كنفرانس مي تواند بستري براي استفاده از انرژي هاي نو در منطقه محروم سيستان وبلوچستان باشد. 

پرویز گرشاسبی با تاكيد بر اينكه  اين كنفرانس و كنفرانس هاي مشابه بايد با  مصاديق عملي همراه باشد تصريح كرد:   باید از انرژی‌هایی استفاده کنیم که کمترین آثار تخریبی را داشته باشد. با استفاده از انرژی‌های نو دی اکسید کربن کمتری به محیط وارد شده و سلامت انسان به خطر نمی‌افتد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها  استفاده از انرژی‌های نو  در روستاهاي  واقع در مناطق بیاباني را    كه سوخت فسيلي كمي در اختيار دارند، ضروري دانست و گفت: با ايجاد بستر مناسب براي توليد انرژي هاي نو، مي توان بخش عمده اي از انرژي مورد نياز مناطق روستايي و بياباني كشور را تامين كرد به ويژه آنكه بسياري از مناطق كشور از جمله منطقه محروم سيستان و بلوچستان از قابليت هاي فراواني براي توليد انرژي نو برخوردار است.

وی استفاده از انرژي هاي نو را همسو با سياست هاي سازمان جنگل ها و محيط زيست و در راستاي حفظ  طبيعت توصيف كرد و افزود: اخیرا سازمان جنگل‌ها در سه روستای طرح بين‌المللي مديريت يكپارچه حوزه آبخيز (منارید) طی قراردادی با بخش خصوصی، اقدام به نصب آبگرمکن خورشیدی کرده‌ است.

گرشاسبی اضافه کرد: اعتبارات این طرح از محل یارانه‌هایی که دولت به حساب مردم واریز می‌کند، تامین شده‌ است. هزینه آبگرمکن خورشیدی نصب شده در دوازده قسط به حساب شرکت نصب کننده این سیستم‌ها واریز می‌شود.

وی گفت: متاسفانه در ایران امکان استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تامین تمام انرژی مورد نیاز منازل به صورت یک پکیج وجود ندارد.

معاون آبخیزاری سازمان جنگل‌ها همچنین از تلاش این سازمان برای ورود دانش بومی کشور چین در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، در بخش گلخانه‌ای خبرداد.

وی اضافه کرد: کشاورزان چین حتی در دمای منهای 23 درجه نیز با استفاده از این گلخانه‌ها از انرژی فسیلی استفاده نمی‌کنند. گلخانه‌های خورشیدی چین دیوارهای گلی دارد و هزینه ساخت یک واحد 600 متر مربعی آن حدود 40 میلیون تومان است.

گرشاسبی همچنین استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تثبیت شن در بیابان‌ها را یک روش مرسوم در بیابان‌زدایی کشور چین دانست.

وی گفت: در این کشور 10 هزارهکتار از بیابان‌ها در اختیار یک شرکت خصوصی قرار داده شده تا پنل‌های خورشیدی در آن نصب کند. با این شیوه علاوه بر اینکه بدون استفاده از مالچ پاشی شن‌های بیابان تثبیت می‌شود، برق حاصل نیز به شهرداری فروخته می‌شود تا نیازهای مردم تامین شود.

 شنبه ۶ دی ۱۳۹۳

مطالب مرتبط :

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 6 دی 1393برچسب:انرژی های نو,انرژی های تجدید پذیر,کنفرانس,آبگرمکن خورشیدی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.